Laat de opdrachtgever jouw kwaliteiten zien

Bron: Zzp Barometer

Competenties zijn niet weg te denken van de arbeidsmarkt. Ook op jouw cv staat ongetwijfeld een rijtje competenties. Wellicht noem je er wat concrete voorbeelden bij, maar hoe kun je een potentiële opdrachtgever nu echt overtuigen van jouw kwaliteiten?

 

Zelfstandig professionals hebben vaak specifieke expertises, die hen helpen bij het uitvoeren van een opdracht. Voordat zij een opdracht uit kunnen voeren, moeten zij deze opdracht echter wel eerst binnenhalen. Daarvoor zijn vaak andere vaardigheden vereist, zoals onderhandelen, netwerken, communiceren en commercieel denken.

De juiste vaardigheden

Vakspecifiek ligt dit anders. Al kun je nog zo goed onderhandelen en communiceren, je zult een potentiële opdrachtgever er ook van moeten overtuigen dat jij de juiste kwaliteiten in huis hebt om een opdracht goed uit te voeren. Referenties kunnen hier bijvoorbeeld bij helpen: argumenten van anderen over jouw kwaliteit zijn immers krachtiger dan “wij van Wc-eend adviseren Wc-eend”.

 

Een lastig aspect van competenties is dat er vaak verschillende benamingen zijn voor (ongeveer) hetzelfde principe, wat het lastig maakt voor opdrachtgevers (of recruiters) om geschikte kandidaten voor een opdracht te selecteren.

Veelgevraagde competenties

Ook is het verstandig om op de hoogte te blijven van competenties die vaak gevraagd worden door opdrachtgevers. Verschillende platforms brengen regelmatig een top-10 uit met meest gevraagde competenties. Deze lijsten zijn behoorlijk aan verandering onderhevig. Zo voert Blockchain op dit moment veel lijsten aan, terwijl deze vaardigheid een aantal jaar geleden nog zo goed als onbekend was.

 

Door kennis op te doen van deze nieuwe vaardigheden, maak je de kans op een opdracht aanzienlijk groter. Bedrijven willen vaak mee met de trends. Als jij ze daarbij kunt helpen met jouw kennis, geeft dat je een grote voorsprong.

 

Zorg ervoor dat je jouw competenties kent en kunt bewijzen en die opdracht is zo binnen!