Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) als ZZP'er

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is ondernemen waarbij je balans probeert te vinden tussen planet, people en profit. Wat kan je daarmee als ZZP’er?

Moet het?

Nee, MVO moet niet. Of toch eigenlijk ook weer wel. Er zijn bijvoorbeeld wel internationale richtlijnen, maar geen wetten. Ook de Nederlandse overheid heeft jaren geleden al verklaard te verwachten dat elk bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt. Steeds meer bedrijven en gemeenten willen zoveel mogelijk of uitsluitend werken met bedrijven die duurzaam ondernemen. Waarom dan? Duurzaamheid en succesvol werken kunnen prima samengaan. Grondstoffen zijn schaars, dus op lange termijn wordt het zelfs noodzaak om duurzaam te ondernemen. Bovendien zorgt aandacht voor MVO vaak voor kostenbesparing, en maak je je onderneming nog efficiënter en innovatiever. En MVO is dé marketing must have van tegenwoordig. Ook voor ZZP’ers? Oké, je kunt als ZZP'er waarschijnlijk niet in je eentje het klimaat probleem oplossen. Echter kun je wel je steentje bijdragen: Namelijk:

9 MVO tips

  • Energie: gebruik groene stroom, energiezuinige apparatuur, zet de standby uit, doe de stekkers na gebruik uit het stopcontact, indien echt nodig, schaf een efficiënte airco aan.
  • Water: wees er zuinig mee.
  • Afval: is hergebruik niet meer mogelijk, doe dan aan afvalscheiding.
  • Verlichting: gebruik spaar- of LED-verlichting (niet stiekem partijen gloeilampen inslaan), doe het licht uit bij het verlaten van je werkruimte.
  • Kantoorinrichting: eerlijke en duurzame kantoormiddelen kopen, liever nog naar de kringloop, efficiënte indeling van je werkruimte waardoor je vanuit huis kunt werken (geen kantoorpand nodig en geen woon-werkverkeer).
  • Transport en logistiek: gebruik milieuvriendelijke vervoermiddelen zoals openbaar vervoer, een auto van greenwheels of de fiets, inkopen zoveel mogelijk in de regio, ook handig: een fietskoerier.
  • Telecom, internet en ICT: check of deze providers ook milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen, print minimaal en dubbelzijdig, gebruik FCS-papier voor prints, laat je cartridges hervullen.
  • Arbeid: doe aan persoonlijke- en professionele ontwikkeling (scholing, training, congressen volgen), wordt lid van ondernemersnetwerken, branche- of beroepsverenigingen en zoek een goede balans tussen werk en privé. Overleg en evalueer met je opdrachtgever.
  • Maatschappelijke betrokkenheid: doe aan goede doelen door geld te schenken of je in te zetten voor het buurthuis of een lokale vereniging. Vraag een keer niet het volle pond voor een opdracht betreffende een goed doel.  

Maximaal gebruik van MVO

Goed, dan ben je de groenste marketeer of ICT'er van Nederland. En nu? Bekendmaken natuurlijk! Vermeld het in offertes en ander commercieel materiaal, zet 't standaard onder je e-mails en op je website met uitleg. Als je het heel serieus wilt aanpakken, een echt kwaliteitsmerk, zoals The White Lable of ISO 26000. Dat kun je gebruiken om te laten zien dat je duurzaam onderneemt. Om nog maar te zwijgen van je concurrentievoordeel. Let even op voor welke waarborg je kiest, wat je precies krijgt en wat het kost.